نمایشگاه اتومبیل

خودروهای وارداتی که بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند به ترتیب شامل «فولکس‌واگن تیگوآن» و «هیوندای سانتافه ۲۰۱۸» هرکدام با یک‌میلیارد تومان و «لکسوس NX ۳۰۰H» با ۶۰۰میلیون تومان کاهش بودند

بازار خودرو در تابستان سال جاری با تحولات و نوساناتی روبه‌رو بود که بر روند کلی بازار تاثیر گذاشت. این بازار که همواره تحت‌تاثیر عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قرار دارد، در این ماه نسبت‌به ثبت‌نام جدید برای برخی خودروهای ایران‌خودرو و نوسانات نرخ ارز واکنش‌ نشان داد.

در این گزارش، با توجه به اطلاعات موجود به بررسی وضعیت بازار خودرو در مردادماه می‌پردازیم و نگاهی به وضعیت عرضه، قیمت‌ها و خودروهایی که بیشترین ریزش قیمت را تجربه کردند، خواهیم داشت. گفتنی است؛ آمارها و اعداد و ارقام این گزارش را «کارنامه» با استناد به آگهی‌های منتشرشده در پلت‌فرم‌های مختلف و معاملاتی که در آن حضور داشته، در اختیار روزنامه «دنیای‌خودرو» قرار داده است. این مرجع تخصصی خدمات خودرو و موتورسیکلت، شاخص قیمت و عرضه خودرو را در مردادماه محاسبه کرده و مبنا و پایه محاسبه شاخص قیمت و عرضه را فروردین ۱۴۰۳ قرار داده است.

وضعیت راکد بازار خودرو در مردادماه

یکی از نشانه‌های اصلی رکود در بازار خودرو، تغییرات در شاخص عرضه است. شاخص عرضه، میزان خودروهای موجود برای معامله در بازار را نشان می‌دهد و از آن به‌عنوان یکی از عوامل مهم در تعیین وضعیت کلی بازار استفاده می‌شود. در سال ۱۴۰۳، شاخص عرضه از فروردین تا مرداد روندی نوسانی را تجربه کرد.

در فروردین‌ماه شاخص عرضه ۱۰۰واحد بود و در اردیبهشت‌ماه به ۱۴۵واحد رسید، در خرداد و تیر این شاخص به ترتیب به ۱۳۲ و ۱۳۵ کاهش یافت، اما در مردادماه این شاخص تغییر مسیر داد به ۱۴۶واحد رسید. این افزایش شاخص عرضه در مردادماه نشان‌دهنده آن است که تعداد فروشندگان بازار بیشتر شده است. با این‌حال، این افزایش به‌تنهایی کافی نبود تا بازار را از حالت رکود خارج کند. این افزایش عرضه، بدون تقاضای متناسب می‌تواند منجر به اشباع بازار و رکود در فروش شود.

وضعیت قیمت خودرو در مردادماه

در کنار شاخص عرضه، شاخص قیمت نیز نشان‌گر دیگری از وضعیت بازار خودرو است. تغییرات در قیمت‌ها می‌تواند نشان‌دهنده روند کلی بازار و تاثیر عوامل مختلف اقتصادی بر آن باشد. شاخص قیمت در سال ۱۴۰۳ نشان‌دهنده کاهش نسبی قیمت‌ها در ماه‌های اخیر بوده است. این شاخص در فروردین‌ماه ۱۰۰ واحد بود و در اردیبهشت‌ماه به ۱۱۱واحد رسید، اما در خرداد، تیر و مرداد به ترتیب به ۱۰۵، ۱۰۳ و ۱۰۲ کاهش یافت. این روند نزولی نشان‌دهنده کاهش تدریجی قیمت خودروها در بازار است.

کاهش شاخص قیمت به‌ویژه در ماه‌های اخیر، می‌تواند ناشی از عواملی مانند نوسانات نرخ ارز و ثبت‌نام جدید خودروهای داخلی باشد. این کاهش قیمت‌ها، اگرچه به نفع خریداران است، اما اطمینان از انجام معامله و متزلزل‌بودن روند قیمتی بازار ممکن است بر میزان تقاضا در بازار نیز اثر بگذارد.

نکته دیگری که می‌تواند اثر جانبی ثبت‌نام‌های اخیر ایران‌خودرو باشد، بلوکه‌کردن مبلغ ۲۳۰میلیون تومان برای ثبت‌نام در طرح جدید است. طبق آمار غیر رسمی حدود ۲.۵ میلیون ثبت‌نام در این دوره انجام شده است که با فرض این که اگر نیمی از این ثبت‌نام‌ها برای طرح عادی بوده و نیاز به بلوکه‌کردن این مبلغ در حساب وکالتی داشته است، حدود ۲۷۶همت از نقدینگی در دست مردم در این حساب‌ها بلوکه شده که در این بازه وارد معامله‌های بازار خودرو نشده است.

بازاری قرمز برای داخلی‌ها و مونتاژی‌ها

در مردادماه ۱۴۰۳، برخی خودروهای داخلی و مونتاژی ریزش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کردند. براساس اطلاعات موجود، سه خودرویی که بیشترین ریزش قیمت را داشتند به ترتیب عبارتنداز دیگنیتی پرستیژ پنج‌نفره با ۲۹۵میلیون تومان کاهش، چانگان CS۵۵ پلاس با ۲۷۰میلیون تومان کاهش و جتا VS۷ با ۲۱۰میلیون تومان کاهش قیمت.

ریزش تا یک‌میلیارد تومانی در میان خودروهای وارداتی

بازار خودروهای وارداتی نیز در مردادماه ۱۴۰۳ از ریزش قیمت بی‌نصیب نماند. خودروهای وارداتی که بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند به ترتیب شامل «فولکس‌واگن تیگوآن» و «هیوندای سانتافه ۲۰۱۸» هرکدام با یک‌میلیارد تومان و «لکسوس NX ۳۰۰H» با ۶۰۰میلیون تومان کاهش بودند.

ثبت‌نامی‌های جدید ایران‌خودرو زیر ذره‌بین

یکی از دلایل ذکرشده برای کاهش قیمت بازار در مردادماه، آغاز ثبت‌نام برخی محصولات ایران‌خودرو بود. ۹ محصول قابل عرضه در این دوره شامل «ری‌را»، «هایما S۷ پلاس»، «هایما S۵»، «هایما X۷»، «پژو۲۰۷ دنده TU۵»، «پژو۲۰۷ TU۳i»، «تارا اتومات»، «راناپلاس»، «سورن‌پلاس» و «هایما» بودند که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۳ به دست متقاضیان برسند. دو خودرو برقی «لونا GRE» و «FAW Bestune NAT» نیز در ادامه به لیست این خودروها اضافه شدند.

افزایش انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها

بازار خودرو در تابستان ۱۴۰۳ با تحولات قابل‌توجهی روبه‌رو بود. افزایش شاخص عرضه همزمان با کاهش شاخص قیمت، نشان از رکود در بازار و افت تقاضا دارد. این تغییرات بیانگر کاهش تمایل خریداران به ورود به بازار در شرایط فعلی است. در این میان، عواملی مانند افزایش انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها باعث شده تا بسیاری از خریداران از خرید خودرو خودداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =